• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۹۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
علمی و فرهنگی » فرهنگ عمومی
رییس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری

بروز سندرم خستگی مزمن در بیماران کرونایی پس از بهبود

حلقه محاصره کرونا از همیشه تنگ تر شده، بیماری در حال چرخش سریع است و به نظر می رسد تهاجمی و افسارگسیخته شده است.

بروز سندرم خستگی مزمن در بیماران کرونایی پس از بهبودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به بروز سندرمی با نام خستگی مزمن پس از ابتلا به بیماری های ویروسی در افراد تصریح کرد: در این سندرم بیمار پس از بهبود دچار ضعف، بی حالی، بدن درد، خستگی و افسردگی می شود.

وی افزود : مبتلایان به کرونا پس از بهبود علاوه بر این علایم ریزش مو، عوارض التهابی و گلو درد را نیز تجربه می کنند. البته این بیماران ممکن است پس از بهبودی کرونا به طور دوره ای بدن درد داشته باشند که این عوارض پست کووید تلقی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که ویروس ها همواره در حال تغییرات ژنتیکی یا جهش هستند گفت: این تغییرات گاهی منجر به کاهش قدرت سرایت بیماری آنها می شود نظیر آنچه در مورد سارس اتفاق افتاد و گاهی نیز باعث افزایش بیماری زایی ویروس می شود، نظیر آنچه در کووید ۱۹ رخ داده و باعث افزایش میزان انتقال آن شده است.

این متخصص عفونی بیمارستان با اشاره به وجود دو نوع ویروس کووید ۱۹(COVID-۱۹) در جهان افزود: یک نوع همان ویروس آسیای جنوب شرقی یا ووهان است که با جهش هایی که رخ داده میزان انتقال و بیماریزایی آن کمتر شده است، اما نوع دوم ویروس در اروپا دیده می شود که دارای بیماریزایی بسیار شدیدی است و ظاهرا به سمت ایران نیز آمده است.

به گفته وی ویروسی که الان در کشور شیوع دارد از همان نوع اروپایی است که میزان انتقال آن بیشتر از قبل است. انتقال بیماری خانوادگی صورت می گیرد و اصطلاحا افراد دسته ای یا خوشه ای به بیماری مبتلا می شوند .

دکتر طبرسی ویروسی را که در حال حاضر در حال چرخش در جامعه است همان ویروس کووید ۱۹ برشمرد و گفت : هنوز شواهدی از شروع آنفلوانزا دیده نشده است گرچه با سرد شدن هوا و تغییر فصل احتمال شیوع انفلوانزا نیز وجود دارد و باید مراقب باشیم که درگیر آن نشویم.

وی با اشاره به کمبود واکسن آنفلوانزا به افراد به ویژه گروه های پرخطر که موفق به تزریق این واکسن نشدند توصیه کرد: افراد باید کماکان نکات بهداشتی یعنی زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و گروه های پرخطر نیز بهتر است در این شرایط به خاطر کرونا و پیشگیری از آنفلوانزا در منزل بمانند.

دکتر طبرسی با اشاره به استفاده از دو دسته دارو در درمان کرونا گفت: در درمان کرونا داروهای ضدالتهابی و ضدویروسی استفاده می شوند .

مطالعات حاکی از تاثیرات موفقیت آمیز داروهای ضد التهابی است که در راس آنها داروهای استروئیدی یا دگزامتازون قرار دارد که می تواند مرگ و میر را کاهش دهد.وی تاکید کرد که دگزامتازون فقط در بیمارانی موثر است که دچار افت اکسیژن هستند و در بیماران دارای اکسیژن خون طبیعی مصرف استروئید ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت بیمار شود.به گفته دکتر طبرسی داروهای ضدالتهاب نیز در دنیا برای این کرونا مصرف می شود اما شواهد قطعی وجود ندارد که این داروها منجر به کاهش مرگ و میر یا بهبودی زودتر بیمار شوند.

این متخصص عفونی در ادامه به داروهای ضد ویروس نظیر فاویپراویر، رمدسیویر، سوبوداک و اینترفرون اشاره کرد که امروزه جنجال برانگیز هستند و افزود: تاثیر این داروها عمدتا در ۱۰ روز اول بیماری است که احتمال تکثیر ویروس وجود دارد و پس از آن ممکن است زیاد اثرگذار نباشد.

دکتر طبرسی تنها داروی مورد تایید FDA برای درمان کرونا را رمدسیویر ذکر کرد که در بیمارستان های ایران نیز استفاده می شود و ساخت شرکت های دارویی داخلی است و گفت: این دارو ممکن است در درمان بیماران کرونایی درصدی نیز تاثیر داشته باشد. FDA پس از آنالیز مطالعات مختلف اعلام کرد که رمدسیویر ممکن است تاثیرات نسبی داشته باشد و آن را به عنوان اولین داروی ضد کرونا پذیرفت.

به گفته وی درمورد سایر داروها مثل فاویپیراویر سوبوداک و اینتفرون مطالعات به نتیجه قطعی نرسیده است و هنوز ادامه دارد.این عضو هیئت علمی دانشگاه یکی از ویژگی های بیماری کرونا را افزایش انعقادخون در مبتلایان برشمرد و خاطرنشان کرد: در تمام بیماران بستری در بیمارستان ها از داروهای ضدانعقادی استفاده می شود. اما در مورد بیماران غیر بستری در بیمارستان ضرورتی برای مصرف این داروها وجود ندارد.

وی با اشاره به این که ممکن است بسته به شرایط بیماران بستری داروهای مختلفی نظیر داکسی سایکلین و آزیترومایسین ، آسپرین، ناپروکسن و... توسط پزشک تجویز شود به افراد تاکید کرد که از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنند.

دکتر طبرسی با اشاره به پروژه های ساخت واکسن در ایران و جهان گفت: هنوز فاز سوم مطالعاتی واکسن های چینی و روسی تکمیل نشده و فاز مطالعاتی واکسن امریکا و اکسفورد تا اوایل دی احتمال دارد به اتمام برسد.

باید ببینم که سازمان جهانی بهداشت کدام واکسن را برای استفاده عمومی تایید می کند اما فکر نمی کنم در کوتاه مدت و تا دو سه ماه اینده اتفاق خاصی درخصوص واکسن کرونا بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز واکسن کرونا به فاز انسانی رسیده اما این پروژه زمانبر است و ممکن است حداقل تا پایان زمستان امسال طول بکشد تا نتایج آن برای استفاده عمومی مردم آماده شود.

بنابراین کماکان تنها راهکار برای مقابله با کرونا تقویت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه است.

این متخصص بیماری های عفونی شایعترین علایم کرونا را تب، سرفه، بدن درد و تنگی نفس ذکر کرد و از دست دادن حس چشایی و بویایی، تغییر مذاق، احساس بوی بد، کمردرد، اسهال و استفراغ در نوع گوارشی را از دیگر علایم این بیماری برشمرد که جزو علایم شایع نیستند.

دکتر طبرسی با بیان این که ابتلای مجدد قطعی به کووید ۱۹ زیاد در دنیا گزارش شده است گفت: افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند دوباره به بیماری مبتلا می شوند بنابراین پس از یک بار ابتلا به کرونا افراد همچنان ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستند.

وی با اشاره به تاثیر اعمال محدودیت های جدی در تهران برای کاهش انتقال و شیوع بیماری تاکید کرد: در آینده بازگشایی ها نیز باید بسیار محتاطانه صورت گیرد. الان وضعیت مناسبی نداریم، تعداد مراجعان به اورژانس ها افزایش یافته و بیماری در حال چرخش سریع است و به نظر می رسد که تهاجمی و افسارگسیخته شده است .

این متخصص عفونی دانشگاه با تاکید بر ضرورت رعایت شیوه نامه ها و اصول بهداشتی گفت: اگر ۹۰-۸۰ درصد مردم به طور جدی پروتکل ها را رعایت کنند می توانیم به بهبود اوضاع امیدوار شویم.وی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال بیماری به صورت خانوادگی است، تاکید کرد: در خانواده هایی که افراد پرخطر نظیر مبتلایان به دیابت، سرطان و بیماری های زمینه ای وجود دارد افراد باید در منزل نیز برای محافظت از آنان ماسک بزنند.

به گفته دکتر طبرسی بیماری کرونا در کودکان زیاد شدید بروز نمی کند و معمولا کودکان مبتلا درمان های علامتی می گیرند. اما کودکانی که دارای بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، کلیوی و قلبی هستند ممکن است بیماری شدید و عارضه دار شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به مرگ هزاران ایرانی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بر اثر این بیماری خاطرنشان کرد: حلقه کرونا از همیشه برای ما تنگ تر شده و درصورت رعایت نکردن محدودیت ها و شیوه نامه های بهداشتی شاهد افزایش مرگ و میرها خواهیم بود.

دکتر طبرسی اظهار امیدواری کرد که با رعایت دقیق و جدی شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم و اجرای محدودیت ها از جانب دولت شاهد کاهش شیوع بیماری و مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیام بنیاد شهید به مناسبت سالروز شهادت دکتر بهشتی و روز قوه قضاییه
آزادی ۲۰ زندانی جرائم غیرعمد در کرمان با گذشت ۷۳ میلیارد تومانی شاکیان
اجرای مانور مبارزه با قاچاق کالا‌های سلامت‌ محور در همدان
کشف محموله ۲ تنی برنج قاچاق در قزوین
وضعیت آب و هوای کشور ۱۴۰۵/۰۴/۰۷
ابلاغیه نقل و انتقالاتی سازمان لیگ فوتبال
عملیات مبارزه با آفت سن گندم در ۲۹۷ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
آزادی ۶۰ زندانی جرایم غیرعمد در آذربایجان شرقی
مسکن محرومین نقطه اشتراک همکاری بنیاد مسکن و اتاق بازرگانی در آذربایجان‌غربی
هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمان
لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه و ارتقای ورزش زورخانه ای در استان
آخرین اخبار از وضعیت تنگه هرمز
بررسی پرونده‌های جاسوسان و عناصر دشمن در کوتاه‌ترین زمان
روایتی از سلامت خانواده تا ترویج فرهنگ فرزندآوری در استان مرکزی
تشکیل ستاد بزرگداشت و تشییع قائد شهید در استان اصفهان
فعالیت سامانه بارشی تا فردا در گلستان
بهره‌برداری از پل مهرگان بندرعباس تا یک ماه آینده
استفاده از ظرفیت نیکوکاران و مشوق‌های مالیاتی برای توسعه فناوری‌های یادگیری شناختی
سیر مطالعاتی «ورود به اندیشه صائب تبریزی و سبک هندی» منتشر شد
۴ درصد از برق کشور در مشهد مصرف می‌شود
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۶ نظر)
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
اعتراف دوباره مارک روته به حمایت ناتو از تجاوز آمریکا به ایران  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)