• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۷۶۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۵ - ۱۹:۲۴
سیاسی » مجلس
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

مذاکره‌کنندگان ما با دست پر و از موضع برتر در مذاکرات حاضر شده‌اند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان ما با دست پر و از موضع برتر در مذاکرات پاکستان حاضر شده‌اند، گفت: هر آنچه در میدان نظامی و در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد، در راستای اثبات و تثبیت حقانیت ما است. ادعای داشتن دست برتر، شعار نیست بلکه ناظر به واقعیت صحنه است.

مذاکره‌کنندگان ما با دست پر و از موضع برتر در مذاکرات حاضر شده‌اند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ مالک شریعتی‌نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه خبر درباره مذاکرات پاکستان و پیش‌شرط‌های ایران گفت: از آغاز این بحث، با وجود سکوت عملیات نظامی - که تعبیر دقیق رهبر انقلاب است - و عدم شکل‌گیری آتش‌بس، وارد پنجمین بازه از جنگ رمضان شده‌ایم. جنگ پایان نیافته و حتی در بعد نظامی نیز فعالیت‌هایی در جریان است؛ از جمله رصد اطلاعاتی دشمن، آمادگی نیرو‌ها و به‌روزرسانی بانک اهداف مسلح. دست‌ها بر ماشه است تا در صورت بروز خطا از سوی مقابل، وارد فاز شکستن سکوت عملیات نظامی شویم.

هر آنچه در میدان اتفاق می‌افتد در راستای تثبیت حقانیت ما است

وی با اشاره به مبارزه کنونی در حوزه دیپلماسی، امتداد مبارزه‌ای است که در میدان و با حضور مردم در خیابان‌ها صورت می‌گیرد، افزود: کل این ماجرا یک میدان است؛ یعنی عرصه گفت‌و‌گو، عرصه فریاد زدن. هر آنچه در میدان نظامی، در خیابان‌ها و در گفت‌و‌گو‌ها اتفاق می‌افتد، همگی در راستای اثبات و تثبیت حقانیت ماست. حقانیت ما اثبات شده و باید تثبیت شود تا نقطه‌ای تعیین کرده و از آنجا ادامه دهیم. ادعای داشتن دست برتر، شعار نیست بلکه ناظر به واقعیت صحنه است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه پیشنهاد ۱۰بندی ایران که اخیراً مطرح شده، مربوط به یکی دو روز اخیر نیست، عنوان کرد: ما پیش از اقدام آمریکا در عملیات هلی‌بورن در ایران و عملیات اصفهان که ناکام ماندند، و همچنین پیش از اقدام آنها در صدور قطعنامه شورای امنیت که آن هم با شکست مواجه شد، این پیشنهاد را ارائه کرده بودیم. این پیشنهاد پس از آن بود که آمریکایی‌ها ابتدا ۱۵ بند را از طریق واسطه به ایران فرستادند و ایران قاطعانه آن را رد کرد. سپس واسطه موضوع - که معلوم شد پاکستان بوده - پرسید که پیشنهاد شما برای پایان جنگ چیست. پیشنهاد ایران یک طرح ۱۰ بندی بود که حداقل خواسته‌های ایران را شامل می‌شود. اینگونه نیست که ما ۶۰ درصد را قبول کنیم؛ این حداقل خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران است و مذاکرات از این نقطه به بعد آغاز خواهد شد.

شریعتی‌نیاسر خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از دریافت پیشنهاد ۱۰بندی ایران، آن را کنار گذاشتند. تصور می‌کردند که هنوز برگ برنده‌هایی در دست دارند. ترامپ که اهل قمار است، گمان می‌کرد دو کارت آخرش را دارد: یکی عملیات اصفهان و دیگری نیویورک. در عملیات نظامی هلی‌برن به اصفهان، قصد داشت اورانیوم غنی شده را - به اصطلاح خودشان - ببرد. دومین کارت خود را نیز در نیویورک امتحان کرد، اما در هر دو مورد شکست خورد.

برای اولین بار، دو عضو شورای امنیت به نفع ایران از حق وتوی خود استفاده کردند/دو کارت آخر ترامپ سوخت

وی ادامه داد: در قطعنامه‌ای که بحرین به نمایندگی از سنتکام در شورای امنیت ارائه کرد، عملاً در هر دو جبهه شکست خورد. یعنی هم در اصفهان با شکستی مفتضحانه مواجه شد و این کارت او سوخت، و هم در شورای امنیت. برای اولین بار، دو عضو شورای امنیت به نفع ایران از حق وتوی خود استفاده کردند که این نشان‌دهنده تثبیت جایگاه ایران در نظر آنهاست. چرا که در عرصه جهانی، کسی ابزار‌های خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد، مگر اینکه او را متحد خود بداند یا معتقد باشد که طرف مقابل به یک قدرت برتر جهانی تبدیل شده است و این اتفاق افتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پس از اینکه این دو کارت آخر ترامپ سوخت و عملاً دیگر کارتی نداشت، چون دیگران تصور می‌کردند ایران کارتی ندارد، در حالی که مشخص شد این تصور اشتباه بوده و کارت‌های آنها سوخته بود، آن ۱۰ بند را کنار گذاشتند. این کار را برای ایجاد فضایی برای خودشان انجام دادند. این ۱۰ بند، کف خواسته‌های ایران است. شاید دوستانی که از نسبت ۶۰ درصد صحبت کردند، منظورشان این بوده که ما اولویت‌ها و خطوط قرمزی داریم که در این ۱۰ بند گنجانده شده‌اند و این خطوط قرمز تخطی‌ناپذیر هستند، زیرا می‌توانند تبعات بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، یکی از این خطوط قرمز، تنگه هرمز است.

تقاص خون شهدای ما ارتباطی به مذاکره ندارد/متجاوزین را تنبیه خواهیم کرد

شریعتی‌نیا ادامه داد: شما در بیانیه‌ای که رهبر انقلاب به مناسبت چهلمین روز شهادت رهبر عزیزمان صادر کردند، این جمع‌بندی را مشاهده کردید. علاوه بر اینکه یکی از بند‌های بیانیه ایشان این بود که ما قصاص خواهیم کرد، یعنی تقاص خون رهبر شهید و تک تک شهدا را خواهیم گرفت - که این موضوع به خودمان مربوط است و ارتباطی به مذاکره ندارد و ما حتماً متجاوزین را تنبیه خواهیم کرد - سه موضوع دیگر نیز به عنوان خط قرمز بیان شدند یکپارچگی جبهه مقاومت که اصلاً تخطی‌ناپذیر است، تنگه هرمز، غرامت که باید اتفاق بیفتد.

اعمال حاکمیت ما در تنگه هرمز تبدیل به رویه شده است و تحریم نفتی ایران را بی‌اثر می‌کند

وی خاطرنشان کرد: اگر ما اعمال حاکمیت خود را در تنگه هرمز ادامه دهیم - که قطعاً این کار را خواهیم کرد - این اتفاق دیگر برگشت‌ناپذیر است. در عرصه بین‌الملل، حقوقدانان و متخصصان حوزه بین‌الملل می‌گویند اگر اتفاقی در صحنه رخ دهد، به رویه تبدیل می‌شود و قواعد بین‌المللی بر اساس آن شکل می‌گیرد. اکنون، اعمال حاکمیت ایران در تنگه هرمز به یک رویه تبدیل شده و این موضوع تمام شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: عملاً هرگونه تحریم نفتی ایران با اعمال حاکمیت ما در تنگه هرمز بی‌اثر می‌شود. یعنی اساساً زمانی که ما تنگه هرمز را در کنترل داریم، دغدغه چندانی نسبت به اینکه آیا آمریکایی‌ها تحریم‌ها را برمی‌دارند یا برنمی‌دارند، یا عقب‌نشینی می‌کنند یا نه، نخواهیم داشت.

مالک شریعتی نیاسر افزود: همین الان اگر اینها بخواهند کشتی‌هایشان از تنگه هرمز عبور کند، باید به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عوارض پرداخت کنند. مسئول آنجا کیست؟ سپاه است. این در حالی است که آنها قبلاً سپاه را تروریستی اعلام کرده بودند. بنابراین، اگر بخواهند به سپاه عوارضی پرداخت کنند، یا باید از اعلام تروریستی بودن سپاه عقب‌نشینی کنند، یا عملاً کنوانسیون CFT را زیر پا بگذارند.

تنگه هرمز در معادلات منطقه‌ای و جهانی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که تاکنون گفته‌ایم

وی با بیان اینکه در واقع، اتفاقی افتاده که تنگه هرمز در معادلات منطقه‌ای و جهانی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که تاکنون گفته‌ایم و به تدریج خود را نشان خواهد داد، یادآور شد: بنابراین، ادعای ما این است که با آن ۱۰ بندی که کف خواسته‌های ما بوده، می‌توانیم قانع شویم وارد مذاکره شویم. چرا که برخی از عزیزان ممکن است فکر کنند ما برگ برنده نداشتیم یا از آن استفاده نکردیم. ما هنوز بخش‌های مهمی از ترانزیت نفت در منطقه را با چالش مواجه نکرده‌ایم. خودشان، کشور‌های منطقه و آمریکایی‌ها می‌دانند که ما با یک عقل سرد مدون و منظم در یک جنگ عملیات انجام دادیم و هر واحد عملیاتی ما می‌دانست که چه اقدامی باید انجام دهد.

اگر آمریکایی‌ها گوشه‌ای از تهدید‌های خود را عملی می‌کردند از نفت و گاز منطقه محروم می‌شدند

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: بنابراین، تردید نکنید؛ اگر آمریکایی‌ها گوشه‌ای از تهدید‌های خود را عملی می‌کردند، سپاه ما بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که نفت و گاز منطقه برای همیشه محروم خواهید شد. یا وزیر امور خارجه گفتند: در عصر حجر نفت و گازی در منطقه استحصال نخواهد شد. یعنی ما کاملاً دستمان روی ماشه بوده است. بله، بلاخره ضرباتی می‌خوردیم، ولی تقریباً می‌توان گفت که اقتصاد جنوب خلیج فارس، که اقتصاد آمریکایی یا اقتصاد شبکه صهیونیستی در منطقه بود، برای همیشه نابود می‌شد.

شریعتی‌نیا با بیان اینکه تصور من این است که مذاکره‌کنندگان ما با دست پر و از موضع برتر در آنجا حاضر شدند. این موضع برتر را یا دیکته خواهند کرد، یا سکوت عملیات نظامی شکسته خواهد شد، تاکید کرد: من فکر می‌کنم آقای دکتر قالیباف از موضع سرداری که در تمام عرصه‌های دفاعی کشور حضور داشته، چه در جنگ مقدس ۸ ساله، چه در جنگ ۱۲ روزه، چه الان، و در تمام فتنه‌هایی که ایشان در واقع در طرف درست تاریخ و طرف درست نظام و برای حمایت از مردم حضور داشته‌اند، و عملاً با آن پشتوانه که تهرانی‌مقدم‌ها، حاجی‌زاده‌ها با ایشان این عرصه موشکی را پیش بردند، با همان نگاه در مذاکرات حاضر شده‌اند. این پیام حضور ایشان این است که من به عنوان کسی که از وسط میدان آمده‌ام، در عرصه دیپلماسی می‌خواهم با شما صحبت کنم؛ عملاً دست‌ها روی ماشه است، بسیار خوب، با شما بحث‌ها را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به دستاورد‌های کشور در مذاکرات اخیر ادامه داد: هیچ‌کدام از اتفاقات گذشته کشور ما و انقلاب ما قابل مقایسه با این وضعیت و اقتداری که ایران از خود نشان داده، نیست. اما برای روشن شدن موضوع، به عنوان مثال، جاسوسی و گرفتاری که کارتر در اوایل انقلاب داشت، با اینکه می‌خواست موضوع را حل کند، ما اکنون دست برتر بسیار بالاتری از آن داریم.

شرایط شبیه الجزایر در اینجا تکرار نخواهد شد/آمریکایی‌ها بیش از ۴ دهه نقض عهد کرده‌اند

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: مردم انتظار دارند و این انتظار درست است. تمام مسئولین ما این تجربه را دارند؛ حتماً شرایط شبیه الجزایر تکرار نخواهد شد، چون ما نقض عهد دشمن را از همان موقع به عینه دیدیم. آمریکایی‌ها در توافق الجزایر قول دادند که اگر گروگان‌ها آزاد شوند، ما مسئولیت‌ها یی که در اوضاع داخلی ایران، سیاست ایران و دخالت نظامی در حوزه ایران داریم را کنار خواهیم گذاشت، اما در تمام این چهار دهه، بیش از چهار دهه، نقض عهد کردند.

شریعتی‌نیاسر افزود: ما همواره به این نکته‌ای که آقای قالیباف اشاره کردند، پایبندیم: ما با حسن نیت می‌رویم، اما اعتماد نداریم. ما حسن نیت داریم از این بابت که می‌خواهیم حقمان را بگیریم، اما حتماً به دشمنی که دائماً نقض عهد کرده، اعتماد نداریم. آنها دائماً نقض پیمان می‌کنند. اینها هیچ پایبندی به عهد و پیمان ندارند و ما این را می‌دانیم.

به دوستانمان در منطقه توصیه می‌کنیم به دوستی منطقه‌ای بپیوندند

وی تصریح کرد: ما رفتیم که بتوانیم، چون کشور‌های منطقه، به ویژه کشور‌های دوست ما که در بیانیه رهبر انقلاب هم بود – یعنی کشور ترکیه، افغانستان، امثال اینها، عمان – اینها دوستان ما هستند. دیگران را نیز توصیه می‌کنیم به دوستی منطقه‌ای بپیوندند و آمریکا را کنار بگذارند. در عمل نشان داده شد که امنیت آنها را نتوانسته تامین کند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد:، اما به هر حال اینها واسطه شدند، گفتند ما تلاش می‌کنیم. آن ۱۰بندی که شما دوباره روی میز آوردید، ما بر اساس این در واقع همسایگی که با پاکستان داریم و کشور‌های دیگری که این تقاضا را کردند، این کار را دنبال می‌کنیم. قصد نداریم که خدای نکرده اتفاقی در منطقه بیفتد که برای کسی برگشت‌ناپذیر باشد.

همه اهداف دشمن تا الان با شکست مواجه شده است/بپذیرند که ایران دست برتر را دارد

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه ما هیچ نگرانی نداریم؛ الان دست برتر با ما است و کنترل تنگه هرمز را داریم، گفت: تقریباً تمام اهداف راهبردی دشمن  از سقوط نظام، از تجزیه، از دخالت داخلی، از ایجاد آشوب داخلی ، همه اینها کنار رفته و در همه شکست خورده‌اند. این تجربه را داریم می‌بینیم. اینها تقریباً باید بپذیرند که ایران دست برتر را دارد. 

مالک شریعتی نیاسر افزود: شما نگاه بکنید در داخل آمریکا، هیات حاکمه آمریکا یک اختلاف بسیار گسترده دارد. حالا یک اختلاف قدیمی دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان داشتند، اما نه سر مسئله راهبردی اسرائیل.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در داخل آمریکا عده‌ای دارند فکر می‌کنند چرا ما باید هزینه اسرائیل را بدهیم، یادآور شد: سنای آمریکا، سناتور‌های آمریکا، نماینده‌های کنگره آمریکا در این مورد صحبت می‌کنند. این یک فشار جدی در طرف آمریکایی ما، در طرف غربی وجود دارد که جنگ را خاتمه دهند

ایران قدرت برتر جهانی است/غرامت‌هایمان را خواهیم گرفت

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: نخست‌وزیر انگلیس گفته خط قرمز باید باشد. جنگ با ایران را تجربه کرده‌اند؛ و عملاً به نظر ما، این دست برتر را یا ما – عرض کردم – می‌توانیم اینجا تثبیت بکنیم، از این نقطه آغاز بکنیم. نقطه سر خط؛ ایران یک قدرت برتر جهانی است. حتماً غرامت‌هایمان را هم خواهیم گرفت، یا معادلش را از آنها ستاند. اگر هم قبول نکردند، طبیعتاً دست برتر ما در حوزه نظامی همچنان می‌تواند عمل بکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نباید از اقدام ایران بدفهمی شود
عبور اکوادور از سد آلمان؛ صعود سه تیم از گروه E
۱۳ اسیر از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شدند
برتری مجارستان مقابل ایران در هندبال ساحلی قهرمانی جهان
حماس: اشغالگران، نسل‌کشی در غزه را با محاصره و کشتار ادامه می‌دهند
مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در جوار محل شهادت قائد شهید
سکوت یک دقیقه ای تیم اسپانیا برای قربانیان زلزله ونزوئلا
درگیری رزمندگان مقاومت و نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان
رژیم صهیونیستی باز هم آتش بس در لبنان را نقض کرد
سازمان بین‌المللی دریانوردی تخلیه کشتی‌ها از تنگه هرمز را متوقف کرد
نخست وزیر ایتالیا مشارکت در جنگ علیه ایران را تکذیب کرد
اعلام محدودیت‌های ترافیکی مراسم عزاداری زینبیه اعظم زنجان
درگذشت مادر شهید بسنه در دزفول
برنامه حرکت شناور‌های مسافربری و حمل خودرو کیش، جمعه پنجم تیر
شام غریبان حسین در خراسان شمالی
تقویم روز و اوقات شرعی ۵ تیر ۱۴۰۵
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۵ تیر ۱۴۰۵ به افق قم
برگزاری سوگواری تخته چالانلار در روستای فیروزسالار گوگان
خون امام حسین مظلومان را به ایستادگی در برابر ظلم فراخوانده است
اعزام زائر اولی های مرندی به مشهد مقدس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود
ورود سامانه بارشی به مازندران از شنبه شب
ظرفیت ۶۸هزار نفری کاردانی به کارشناسی ؛ جمعه آخرین روز مهلت ثبت نام
حضور رئیس جمهور در جمع عزاداران عاشورای حسینی در تبریز
برگزاری آیین شمع پایلاما در تبریز
لفاظی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران
اعمال روز عاشورا
ورود ۲ دستگاه اتوبوس‌مدرن شهری به ناوگان اتوبوسرانی مشهد
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی
تازه ترین اثر حسن روح الامین منتشر شد
درگیری لفظی ترامپ با سناتور آمریکایی بر سر ایران
دولت برای رفع مشکلات معیشتی تلاش خواهد کرد
هرگونه تهدید علیه ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند
سپاه: عبور ایمن از تنگه هرمز تنها از مسیر‌های اعلامی ایران ممکن است
کار روی جزئیات توافق ایران و آمریکا آغاز شده است
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱۶ نظر)
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود  (۳ نظر)
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۳ نظر)
شهرستان باوی صاحب بزرگترین شهرک صنعتی شمال خوزستان می‌شود  (۱ نظر)
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲  (۱ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق خراسان رضوی تا پایان هفته  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
اعتراض کتبی وزارت صمت به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)
ایمن سازی مسیر‌های اربعین در همدان  (۱ نظر)
قطع برق خودکار ۲۴۴ مشترک در استان به علت عبور از سقف مجاز مصرف  (۱ نظر)