پخش زنده
امروز: -
یکی از تالابهای مهم شهرستان نقده پس از دو دهه خشکی، در پی بارندگیهای اخیر و تخصیص حقابه، دوباره آبگیری شد. این اتفاق که نویدبخش احیای زیستبوم منطقه است، همزمان هشداری جدی در خصوص ضرورت تأمین بهموقع و اصولی حقابهها محسوب میشود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، بعد از دو دهه خشکی و انتظار، یکی از تالابهای مهم نقده دوباره رنگ آب به خود دید.
رئیس اداره حفاظت محیطزیست نقده اعلام کرد: در پی بارندگیهای اخیر و تخصیص حقابه از سوی اداره امور منابع آب شهرستان، منطقه شکار ممنوع تالاب نیزارهای گردهقیط و میمند برای دومین بار در ۲۰ سال اخیر آبگیری شده است.
این یعنی تالابی که سالها با کمآبی و خطر خاموشی زیستمحیطی دستوپنجه نرم میکرد، حالا بار دیگر نشانههایی از حیات را به نمایش گذاشته است.
تالاب گردهقیط و میمند یکی از تالابهای مهم آذربایجانغربی بهشمار میرود؛ پهنهای به وسعت حدود ۸۰۰ هکتار که در ۷ کیلومتری شمال نقده و در جنوب دریاچه ارومیه قرار گرفته است.
آبگیری دوباره این تالاب، فقط یک اتفاق طبیعی نیست؛ این یک زنگ هشدار است. هشداری که میگوید اگر حقابهها بهموقع و اصولی تأمین نشوند، نفس آخر زیستبومهای ارزشمند منطقه هم به شمارش میافتد.