استاندار تاکید کرد؛
ضرورت توسعه نیروگاههای خورشیدی در پی ناترازی شدید انرژی
رحمانی گفت: راه اندازی نیروگاههای خورشیدی با تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات برق در استان در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، استاندار در نشست بررسی وضعیت توسعه نیروگاههای خورشیدی با اشاره به ناترازی شدید انرژی در کشور گفت: در حالی که مجموع تولید برق کشور ۶۵ هزار مگاوات است، میزان مصرف به ۸۵ هزار مگاوات رسیده و ضرورت مدیریت جدی مصرف انرژی بیش از پیش احساس میشود.
یداله رحمانی افزود: توسعه نیروگاههای خورشیدی با هدفگذاری تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات برق در استان کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد رحمانی با تأکید بر لزوم نصب پنلهای خورشیدی در دستگاههای اجرایی اضافه کرد: تاکنون ۵۰ اداره در استان هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادهاند و این دستگاهها ضمن دریافت تذکر کتبی تنها دو هفته فرصت دارند اقدام کنند.
رحمانی ادامه داد: تاکنون ۴۲ دستگاه اجرایی در سطح استان و شهرستانها موفق به نصب پنل خورشیدی شدهاند و ۱۳ دستگاه دیگر نیز در حال اجرای پروژه هستند که باید ظرف یک ماه آینده طرحهای خود را به بهرهبرداری برسانند.
وی با اشاره به توسعه نیروگاههای خورشیدی خرد حمایتی گفت: ۳۹۱ نیروگاه حمایتی متعلق به کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی با ظرفیت ۲.۲ مگاوات به بهرهبرداری رسیده است که با احتساب سایر نیروگاههای خرد، مجموع ظرفیت تولید برق این نیروگاهها به ۴.۴۵ مگاوات رسیده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این میزان تولید برق نسبت به ظرفیت یک مگاواتی سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، اما کافی نیست گفت: دستگاههای حمایتی باید شرایط اجرای طرح برای ۷۵۱ متقاضی جدید را فراهم کنند.
رحمانی با تأکید بر نقش صنایع در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر افزود: شرکتهای صنعتی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت باید با برگزاری نشستهای مشترک با واحدهای صنعتی، زمینه استفاده از حمایتهای معاونت علمی ریاست جمهوری را فراهم کنند.
وی اولویت بخش صنعت را واحدهای بزرگ از جمله پتروشیمیها و کارخانههای سیمان عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی نیز به دلیل مشوقهای دولت در خرید تضمینی برق، یکی از فرصتهای مهم برای توسعه نیروگاههای خورشیدی است و باید نشستهای ویژهای با واحدهای بزرگ تولیدی این حوزه برگزار شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر تسریع در اجرای طرحهای ساتبا در استان ادامه داد: همه ظرفیت ۱۸ مگاواتی نیروگاههای ساتبا باید توسط شرکت برق استان پیگیری و نهایی شود.
رحمانی با بیان اینکه زمینهایی که در سالهای گذشته برای اجرای طرحهای خورشیدی واگذار شده، اما اقدامی در آنها صورت نگرفته، هرچه سریعتر بازپسگیری شود گفت: مشکلات ۱۱ متقاضی فعال در حوزه نیروگاههای خورشیدی نیز باید در کوتاهترین زمان برطرف شود و عملیات اجرایی بزرگترین مجموعه خورشیدی استان با ظرفیت ۲۵ مگاوات در منطقه «دشت سقاوه» همزمان با عید سعید قربان آغاز خواهد شد.