• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۱۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۶:۳۶
کهگیلویه و بویراحمد » اجتماعی
جلسه بررسی دفع غیراصولی پساب کارخانه قند یاسوج ؛

مهلت یک‌ماهه به کارخانه قند یاسوج برای رفع بوی نامطبوع در محدوده پل سوم بشار

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با وجود چندین نوبت اخطار و معرفی کارخانه به مراجع قضایی، هنوز اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

مهلت یک‌ماهه به کارخانه قند یاسوج برای رفع بوی نامطبوع در محدوده پل سوم بشار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهکیلویه و بویراحمد، مسلم شریفی در نشست بررسی دفع غیراصولی پساب کارخانه قند یاسوج در این جلسه با اشاره به قدمت بیش از نیم‌قرن کارخانه قند، اظهار داشت: سیستم فاضلاب این واحد صنعتی طی این سال‌ها تغییری نکرده و متأسفانه فاضلاب خانگی ساختمان‌های مسکونی نیز به فاضلاب صنعتی اضافه شده است.
 وی افزود: نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد شاخص‌هایی نظیر COD و کدورت بالاتر از استاندارد بوده و بوی نامطبوع در فصول گرم، ناشی از رهاسازی فاضلاب در فضای آزاد است.
 شریفی خاطرنشان کرد: کارخانه در ۱۸ ماه پیش تعهد کتبی برای احداث تصفیه‌خانه مناسب داده بود، اما هنوز فاضلاب صنعتی بدون تصفیه مؤثر وارد برکه‌های پایین‌دست پل سوم رودخانه بشار شده و به تدریج به این رودخانه می‌ریزد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: این آلودگی ضمن ایجاد بوی آزاردهنده، باعث رشد جلبک‌ها، کاهش کیفیت آب، تخریب زیستگاه‌ها و به خطر افتادن سلامت ساکنان پایین‌دست و کشاورزان شده است.
 شریفی با بیان اینکه دبی فاضلاب کارخانه روزانه ۱۲۰۰ مترمکعب است، وضعیت فعلی را کاملاً غیرقابل‌قبول خواند و تصریح کرد: مکاتبات، بازدید‌های بهداشت محیط، شکایات مردمی و معرفی کارخانه به دادستانی از سال ۱۴۰۳ تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته و شهروندان یاسوج از بوی نامطبوع کلافه شده‌اند.
 در این جلسه قاسمی، مدیرعامل کارخانه قند یاسوج، گفت: به دلیل نبود داده‌های دقیق از کمیت و کیفیت فاضلاب در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، طراحی تصفیه‌خانه با انحراف مواجه شد، اما اکنون با نصب فیلتر‌های ممبران تا یک ماه آینده ۷۰ درصد حجم پساب کاهش می‌یابد.
 وی افزود: مهم‌ترین مشکل، اختلاف مالکیت ۳۳ هکتار از اراضی کارخانه از سال ۱۳۴۴ است که مانع از اخذ تسهیلات و اجرای کامل طرح‌های زیست‌محیطی شده است.
 مدیرعامل کارخانه قند یاسوج علت بوی نامطبوع را ترکیب نرمه چغندر با فاضلاب خانگی و آب‌های سطحی ناشی از شکستگی خط انتقال عنوان کرد.
 حامد جلال‌فر، معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج هم در این جلسه با اشاره به مکاتبات مکرر از سال گذشته و مهلت یک‌ماهه پیشین، هشدار داد: بوی نامطبوع به تعرض آشکار به حقوق شهروندان تبدیل شده است. 
 وی با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی و قوانین مجازات اسلامی تأکید کرد: کارخانه قند یاسوج حداکثر یک ماه فرصت دارد این مشکل را برطرف کند.
جلال‌فر اضافه کرد: پس از این مهلت بدون مماشات، علاوه بر توقف فعالیت واحد آلاینده، برای مسئولان حقوقی و حقیقی کارخانه تشکیل پرونده قضایی و حتی بازداشت در پی خواهد داشت.
 معاون دادستان از رسانه‌ها خواست مطالبه‌گر باشند و گفت: نامه نظارت قضایی فردا ابلاغ می‌شود و اگر محیط زیست یا بهداشت گزارش دهند، ورود قضایی قطعی و بدون اغماض است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
عملیات قاطع موشکی و پهپادی در پاسخ به تجاوزهای آمریکا
پاسخ قاطع موشکی و پهپادی سپاه به تجاوز‌های آمریکا
شنیده شدن صداهای انفجار در بحرین و کویت
زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری در ژاپن
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
تجهیز بیش از سه میلیون هکتار زمین آبی کشور به انواع سامانه‌های نوین آبیاری
تنگه هرمز به هیچ وجه نباید رها شود
هشدار جنبش امل و جریان آزاد ملی لبنان درباره پیامدهای توافق با رژیم صهیونیستی
ادامه اعتراضات به طرح داماد ترامپ در آلبانی
توسعه زیرساخت‌های مرزی نوردوز در دستور کار ایران و ارمنستان
لبنان قبرستان سیاسی نتانیاهوست
وقوع چند انفجار در مناطقی از هرمزگان، ۷ تیر
هشدار ارتش سودان درباره توطئه‌ای صهیونیستی
والیبال لیگ ملت‌ها ۲۰۲۶؛ امروز، تقابل ایران با کوبا
هشدار جماعت اسلامی لبنان درباره مشروط شدن خروج رژیم صهیونیستی
واکنش اینفانتینو به تساوی ایران و مصر در جام جهانی
زلزله قوی بار دیگر ونزوئلا را لرزاند
ضرورت پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع لرستان
مخالفت ولید جنبلاط با توافق بین لبنان و رژیم صهیونیستی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
انتشار متن کامل توافق بیروت و تل‌آویو از سوی وزارت خارجه آمریکا
نیرو‌های مسلح برای تقویت امنیت پایدار کاملا آماده هستند
جام جهانی ۲۰۲۶، اعلام ترکیب تیم ملی مصر مقابل ایران
با متخلفان آزمون سمپاد برخورد شود  (۶ نظر)
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
یادگیری رایگان هنرهای سنتی؛ ثبت‌نام دوره‌های تابستانی در شیراز آغاز شد  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
روز تاسوعا در کربلا چه گذشت؟  (۱ نظر)
مجوز‌های بی‌ضابطه صنفی، علت ترافیک تبریز  (۱ نظر)
ایران برای گسترش همکاری‌ها با هند آماده است  (۱ نظر)
اعتراف دوباره مارک روته به حمایت ناتو از تجاوز آمریکا به ایران  (۱ نظر)