پخش زنده
امروز: -
معاون اول رئیس جمهور در بازدید از دانشگاه علم و صنعت، با تأکید بر نقش راهبردی دانشگاهها در دوران پساجنگ، خواستار اجرای سیاستهای تشویقی برای بازگشت نخبگان و استادان ایرانی شد و گفت: باید از ظرفیت ایرانیان علاقهمند به خدمت به کشور استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمدرضا عارف در بازدید از دانشگاه علم و صنعت و دیدار با رئیس، مدیران و اعضای هیئت علمی این دانشگاه، با توجه به عبور کشور از توطئهها، کودتاها و جنگهای مختلف در پنج دهه گذشته، گفت: دشمن در جنگ ۱۲ روزه به دنبال سرنگونی نظام بود، اما مردم محاسبات او را بر هم زدند و در جنگ رمضان نیز با وجود خسارتها و شهادتها، ملت ایران توانست قدرت پوشالی آمریکا را به شکست بکشاند.
وی با توجه به تغییر وضع کشور پس از جنگ تحمیلی سوم، اظهار داشت: در این دوران، دانشگاهها مسئولیت مهمتری بر عهده دارند. دانشگاهها از ابتدای انقلاب نقش تمدنسازی داشتهاند و امروز نیز باید در حل چالشهای کشور، توسعه علم و فناوری و دستیابی به مرجعیت علمی در جهان نقشآفرینی کنند.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه جنگهای امروز، جنگهای علم و فناوری است، تصریح کرد: پیشرفتهای علمی و فناورانه کشور در جنگ اخیر نقش تعیینکنندهای داشت و به همین دلیل دشمن دانشگاهها و مراکز علمی را هدف قرار داد.
وی تأکید کرد: با وجود نخبگان، متخصصان و دانشگاهیان کشور هیچ نگرانی درباره بازسازی، بهسازی و نوسازی مراکز آسیبدیده وجود ندارد و دانشگاهها باید در تدوین برنامههای کشور متناسب با دوران جدید پساجنگ، نقش اساسی ایفا کنند.
عارف همچنین با توجه به موضوع مهاجرت نخبگان، گفت: در جنگ تحمیلی دوم و سوم، شاهد مهاجرت معکوس نخبگان و مردم به کشور بودیم. باید از ظرفیت ایرانیان علاقهمند به خدمت به کشور استفاده کنیم و با طراحی مشوقهای مناسب، زمینه بازگشت نخبگان و استادان را فراهم سازیم.
وی اظهار داشت: نباید به دنبال این باشیم که چرا استادان مهاجرت کردهاند، بلکه باید به بازگرداندن آنان بیندیشیم. با جذب متخصصان و استادان ایرانی، میتوان فناوریهای نوین و دانش روز دنیا را به کشور منتقل کرد.
معاون اول رئیس جمهور در پایان بر ضرورت تقسیم کار ملی میان دانشگاهها و سایر نهادها برای پیشبرد برنامههای راهبردی کشور تأکید کرد و گفت: دولت نیز وظیفه دارد که مسائل معیشتی استادان و دانشجویان را پیگیری کند و یکی از برنامههای دولت، حرکت به سمت تبدیل دانشگاهها به نهادهای علمی عمومی است.