پخش زنده
امروز: -
سرپرست شبکه بهداشت و درمان نقده از انتخاب این شهرستان بهعنوان یکی از ۲۰ شهر پیشرو کشور در اجرای طرحهای نوین سلامت خبر داد و تأکید کرد که با اجرای کامل برنامههای «پزشکی خانواده» و «نظام ارجاع»، تحولی بنیادین در نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی این منطقه ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، دکتر رضا عبدالهی افزود: برنامهریزیهای دقیق برای پیادهسازی این مدل سلامت در نقده انجام شده است.
او با اشاره به تغییر رویکرد از «درمانمحوری» به «سلامتمحوری» گفت: سلامت تنها درمان نیست، بلکه عوامل اجتماعی و محیطی نیز در آن نقش دارند. هدف ما در شبکه بهداشت و درمان نقده، پیشگیری از بیماریها پیش از وقوع و ارتقای سطح سلامت همگانی است.
دکتر عبدالهی درباره سازوکار این طرح افزود: در برنامه پزشکی خانواده، هر خانواده تحت مراقبت یک تیم سلامت و پزشک مشخص قرار میگیرد تا وضعیت سلامتی آنها بهصورت مستمر پایش شود. این مدل، علاوه بر تحقق عدالت در سلامت، هزینههای درمانی مردم را به شکل چشمگیری کاهش داده و کنترل زودهنگام بیماریها را میسر میکند.
وی با تأکید بر اهمیت نظام ارجاع خاطرنشان کرد: با تقویت این سیستم، دسترسی بیماران به مراکز تخصصی منطقیتر و هدفمندتر میشود. در این نظام، مسیر دریافت خدمات از سطح اول شروع و بر اساس نیاز واقعی بیمار به سطوح تخصصی ختم میشود که این امر موجب مدیریت زمان و کاهش هزینههای مازاد برای مراجعان خواهد شد.