• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۸۲۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۳:۳۶
بوشهر » اجتماعی

تشکیل ۱۰۴ پرونده در حوزه تصرف غیرقانونی زمین‌های ملی در بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه برخورد با ساخت وساز‌های غیرقانونی در عرصه‌های منابع طبیعی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: در حوزه رفع تصرف و تخریب ساخت وساز‌های غیرمجاز، در مجموع ۱۰۴ پرونده در مساحت ۲۳۴ هکتار تشکیل و اجرایی شده است.

تشکیل ۱۰۴ پرونده در حوزه تصرف غیرقانونی زمین‌های ملی در بوشهر
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، عبدالحسین گرشاسبی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با زمین‌خواری در استان بوشهر اظهار کرد: موضوع زمین‌خواری با توجه به اهمیت آن در کارگروه مرکزی شورای مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد و از سال ۱۴۰۲ سامانه جامع در قالب پنجره واحد مدیریت زمین راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه شفاف‌سازی اطلاعات یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای مقابله با مفاسد اقتصادی در حوزه زمین است، افزود: هرجا زمینه بروز فساد و زمین‌خواری فراهم می‌شود، یکی از عوامل اصلی آن نبود اطلاعات شفاف است؛ ازاین‌رو با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین و زیرسامانه پایش، تلاش می‌شود پدیده زمین‌خواری در استان بوشهر به حداقل برسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به ساختار نظارتی این سامانه تصریح کرد: این سامانه در استان‌ها دارای سه سطح نظارت شامل ناظر فنی در حوزه فناوری اطلاعات، ناظر اجرایی با راهبری سازمان منابع طبیعی و ناظر نظارتی از سوی دستگاه‌های نظارتی از جمله اداره اطلاعات و دستگاه قضایی است که فرآیند‌ها را به‌صورت دقیق رصد می‌کنند.
وی با تشریح عملکرد این اداره‌کل در حوزه جلوگیری از تصرف اراضی ملی در سال ۱۴۰۴ گفت: در این مدت بیش از ۵۲ پرونده در زمینه جلوگیری از تصرف اراضی تشکیل شده و از تصرف ۱۲۳ هکتار از اراضی ملی استان بوشهر جلوگیری شده است.
گرشاسبی با بیان اینکه برخورد با ساخت وساز‌های غیرقانونی در عرصه‌های منابع طبیعی با جدیت دنبال می‌شود، ادامه داد: در حوزه رفع تصرف و تخریب ساخت وساز‌های غیرمجاز، در مجموع ۱۰۴ پرونده در مساحت ۲۳۴ هکتار تشکیل و اجرایی شده است.
وی با اشاره به اجرای احکام قلع و قمع در زمین‌های ملی افزود: در این زمینه ۱۴ مورد قلع و قمع در مساحت ۱۹۵ هکتار انجام شد و اقدامات حفاظتی برای صیانت از زمین‌های ملی استان همچنان ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مقابله با قاچاق محصولات جنگلی، عنون کرد: در سال جاری ۶۵.۸ مترمکعب چوب قاچاق و ۲۳۰ کیلوگرم زغال قاچاق در استان بوشهر کشف شده است که نشان‌دهنده استمرار نظارت و پایش در عرصه‌های طبیعی استان است.
وی با بیان اینکه مدیریت حریق در اراضی منابع طبیعی یکی از اولویت‌های اصلی این اداره‌کل است، گفت: امسال ۳۰ مورد حریق در زمین‌های منابع طبیعی استان بوشهر رخ داد که سطح آن ۲۷۰ هکتار بوده است؛ این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مساحت، کاهش ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.
گرشاسبی با تأکید بر اینکه کاهش خسارت در حوزه منابع طبیعی نیازمند هماهنگی همه بخش‌هاست، اظهار داشت: همه مؤلفه‌ها باید مانند اجزای یک موتور در کنار هم عمل کنند و منابع طبیعی نیز در چارچوب وظایف خود تلاش می‌کند با توجه به شرایط موجود، کمترین خسارت متوجه عرصه‌های طبیعی استان شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه آبخیزداری و مدیریت روان‌آب‌ها، تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴ در استان بوشهر ۹۰۶ سازه آبخیزداری ساخته شده و همچنین حدود ۱۹۷۶ سازه کوچک در حوزه‌های مختلف از جمله سازه‌های مکانیکی و هلالی آبگیر اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش فرسایش و رسوب دارند، افزود: در حوزه مدیریت روان‌آب‌ها، از سازه‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند بخشی از آب حاصل از بارش‌ها را ذخیره کنند و با کاهش سرعت جریان آب، مانع فرسایش خاک و افزایش رسوب شوند.
وی با اشاره به برنامه‌های این اداره‌کل برای تقویت زیرساخت‌های اطفای حریق گفت: ساخت جایگاه بالگرد در شهرستان دشتی و منطقه دشت پلنگ تصویب شده است تا در زمان بروز حوادث، امکان فرود بالگرد و عملیات سریع امدادی فراهم شود.
گرشاسبی با بیان اینکه استان بوشهر می‌تواند به پایگاه مرکزی اطفای حریق منابع طبیعی در جنوب کشور تبدیل شود، افزود: به‌دنبال ایجاد یک پایگاه اطفای حریق و پایگاه امدادی مرکزی در اداره‌کل منابع طبیعی استان بوشهر هستیم تا در صورت تأمین اعتبار، این مرکز بتواند به استان‌های همجوار از جمله فارس و هرمزگان نیز خدمات پشتیبانی ارائه کند.
وی با اشاره به مهمترین چالش‌های مراتع استان بوشهر، یادآور شد: حضور دام غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب پوشش گیاهی است، به‌گونه‌ای که حدود ۵۰ درصد دام‌ها بیش از ظرفیت مجاز وارد مراتع می‌شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با تأکید بر ضرورت کاهش فشار دام بر مراتع اظهار کرد: برای جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، بیابان‌زایی و ایجاد کانون‌های ریزگرد، باید تعداد دام‌ها در مراتع استان تا ۵۰ درصد کاهش یابد؛ چراکه حضور دام مازاد یکی از عوامل اصلی تبدیل مراتع به عرصه‌های بیابانی است.
وی با اشاره به وضعیت بیابانی استان بوشهر افزود: در حال حاضر حدود ۱۱ کانون فرسایش بادی در بیابان‌های استان وجود دارد و تنها ۲ شهرستان استان بدون زیست‌بوم بیابانی هستند. همچنین بیش از ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر دارای ماهیت بیابانی است که این موضوع زنگ خطری جدی برای استان محسوب می‌شود.
گرشاسبی با اشاره به روند تعیین تکلیف اراضی ملی و مستثنیات در استان گفت: در اجرای مقررات ماده ۵۶، پرونده ۶۰۰ پلاک در استان بوشهر تعیین تکلیف شده و اکنون در مرحله انتشار آگهی قرار دارد تا زمینه صدور سند برای تمام اراضی ملی استان فراهم شود.
وی با بیان اینکه ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های ملی استان بدون سند هستند، ادامه داد: با همکاری دستگاه‌های مرتبط و همکاران معین، تلاش می‌شود سند این زمین‌ها نیز صادر شود تا بتوانیم اعلام کنیم هیچ زمین ملی فاقد سند در استان بوشهر وجود ندارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی تصریح کرد: برای افراد حقیقی در زمینه سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی ممنوعیتی وجود ندارد و بر اساس ظرفیت، به ازای هر مگاوات انرژی خورشیدی ۱.۵ هکتار زمین اختصاص داده می‌شود.
وی با بیان اینکه ساختگاه‌های کوچک در ظرفیت حدود ۳ مگاوات مورد استقبال مردم قرار گرفته است، افزود: عرصه‌هایی که برای احداث نیروگاه خورشیدی معرفی می‌شوند باید به خطوط انتقال و پست برق نزدیک باشند و این اراضی با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق استان شناسایی و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
گرشاسبی با اشاره به بالا بودن سرمایه اولیه نیروگاه‌های خورشیدی گفت: توصیه ما این است که از ظرفیت پشت‌بام منازل برای تولید برق در مقیاس‌های ۱۰ تا ۲۰ کیلووات استفاده شود تا علاوه بر کمک به تأمین انرژی، زمینه‌ای برای تقویت معیشت خانوار‌ها نیز فراهم شود.
وی با تأکید بر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حفاظت از منابع طبیعی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های زیست‌محیطی بازوی اصلی منابع طبیعی هستند و بدون همراهی آنان، بسیاری از برنامه‌های حفاظتی و احیایی امکان تحقق کامل ندارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به ظرفیت مشارکت مردمی در توسعه پوشش گیاهی و مقابله با ریزگردها، اظهار کرد: انتظار ما از سازمان‌های مردم‌نهاد این است که با استفاده از دانش، مهارت و ظرفیت اجتماعی خود به منابع طبیعی کمک کنند؛ همان‌گونه که بسیاری از پویش‌های زیست‌محیطی در استان بوشهر با همراهی همین انجمن‌ها شکل گرفته است.
وی با اشاره به برنامه توسعه کاشت گونه حرا در نواحی ساحلی استان گفت: گونه حرا یکی از گونه‌های بسیار سازگار با شرایط ساحلی بوشهر است و تلاش می‌شود این گونه در اراضی ساحلی استان نهادینه و پایدار شود. در همین راستا امکان کاشت حرا در ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی ساحلی استان وجود دارد و نهال‌های تولیدی در اختیار مردم، دوستداران طبیعت و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اوقات شرعی اهواز، ۲ تیرماه ۱۴۰۵
با راه اندازی واحد فراوری بافت، کل نیاز کشور تأمین می شود
هیئتی به وسعت دنیای کوچک بچه‌ها در شهرستان بدره
جمع استان‌های کولبر، جمع شد/ ایلام هم آمد
سقوط بالگرد آمریکایی در آلاسکا
رایزنی هیئت عالی رتبه ایرانی با مقامات عمان در مسقط
تأکید معاون امور استان‌های رسانه ملی بر بازتاب فرهنگ عاشورایی زنجان در کشور
دوم تیرماه ۱۴۰۵؛ قطع جریان گاز در کوی مهدیس اهواز
بررسی موانع پیش روی ثبت جهانی دره شیرز کوهدشت
طنین نوای یا حسین(ع) در شب هشتم محرم در آبادان
استمرار گرمای هوا و وزش باد در سمنان
مردم جنوب غرب خوزستان؛ یکصدا در حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی
تعیین دبیرکل جدید اتحادیه عرب
سربازان بیدار شب‌های خیابان، بیشتر از تنگه هرمز، عرصه را بر ترامپ تنگ کرده‌اند
صدو چهاردهمین شب از حماسه خیابان کیش با طنین فرمانده بده فرمان، حکم آنچه تو فرمایی
صدور ۹۷ درصد ابلاغیه‌ها در دادگستری گچساران به صورت الکترونیک
شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند جنگ علیه ایران مشکلاتشان را زیاد کرد
تیم دانشکده ملی مهارت شهید مهاجر اصفهان قهرمان مسابقات امنیت سایبری بریکس ۲۰۲۶ شد
سردار ابن‌الرضا: در طول مذاکره آرایش نظامی را حفظ می‌کنیم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
عراقچی: برخی دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شدند
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد
نشست قرارگاه امنیتی و دفاعی استان مرکزی به ریاست فرمانده سپاه حضرت روح‌الله
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
جام جهانی ۲۰۲۶، تمجید بوفون از عملکرد بیرانوند
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
تمجید کورتوا از بیرانوند
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲
بازتاب درخشش بیرانوند مقابل بلژیک در رسانه‌های خارجی
سرلشکر رضایی: آمریکا را پاسخگو می‌کنیم
هشدار ترکیه درباره خرابکاری رژیم صهیونی در مذاکرات ایران وآمریکا
بدبینی به مذاکرات به علت بدعهدی آمریکاهمچنان وجود دارد
نشست مدیریت انرژی؛ افزایش جایگاه‌های سوخت ثابت و سیار در هرمزگان
۳ کشته و یک زخمی بر اثر تصادف ۲ سواری پژو پارس در محور طبس _ یزد
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۸ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۸ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۷ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
آسمانی شدن مادر شهید والامقام اشتیاقی در مِشکان شهرستان نی ریز  (۱ نظر)
آغاز عملیات عمرانی شهر گوزلدره با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی  (۱ نظر)