
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد شریعتمداری گفت: در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛ مسائل مربوط به راهکارهای برون رفت از مشکلات بوجود آمده در مسیر تحریم ها در حوزه صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این نشست همچنین مشکلات واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی و خارج از آنها به خصوص، صنایع کوچک و متوسط در زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای ادامه مسیر و همچنین موانع مربوط به تخصیص ارز توسط سیستم بانکی و مسائل مربوط به گمرکات که این صنایع با آن مواجه هستند مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما راههای میانبری را برای جلوگیری از معطلی واحدهای تولیدی از تأمین مواد اولیه تعقیب کردیم و دستورات لازم به بخش های مختلف، ارائه شد.
شریعتمداری افزود: این نشست، فرصت خوبی بود برای تشریح برنامه های آینده و درست است که تحریم، فشارهایی را در حوزه دسترسی به تکنولوژی به ما وارد می کند اما در سال های گذشته تلاش گسترده ای صورت گرفته است تا مجموعه صنعت کشور، از این فعل و انفعالات مصون بماند.
وی گفت: در حال حاضر، شرایط کشور در زمینه صنعت نسبت به گذشته شرایط خوبی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین مشکلات ناشی از تحریم ها در بخش صنعت را نوعی فرصت برای این بخش دانست و افزود: ممنوع کردن واردات حدود هزار و 339 قلم کالا به کشور و وجود ظرفیت های خالی در واحدهای تولیدی کشور در بخش های مختلف، امکان وسیع پیش روی ماست، برای استفاده از ظرفیت های خالی تولید.
شریعتمداری تصریح کرد: در این نشست به میزان 10 میلیارد دلار، ظرفیت تولید در عرصه های گوناگون و همچنین منابع ارزی مورد نیاز برای سرمایه ثابت یا سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی موجود تعریف شد.
وی گفت: ما سرمایهگذاری کرده و تولید پوشاک و تولید کاغذ ایجاد کرده ایم؛ کافیست که سرمایه درگردش را به آن برسانیم و منابع تهیه مواد اولیه آن را با تأمین ارز بپردازیم که در این صورت می توانیم برای افزایش اشتغال در نقاطی که این صنایع در آن مستقر هستند؛ از این توان بهره ببریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد با اجرای مصوبات این جلسه و همچنین همت بخش خصوصی، قدم بزرگی در جهت حل مشکلات کشور برداشته شود.