پخش زنده
امروز: -
استاندار خراسان جنوبی: حفظ نیروی کار و حمایت از ماندگاری روستائیان در اولویت است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما خراسان جنوبی، استاندار در نشست کارگروه اشتغال استان، با اشاره به چالشهای اقتصادی، گفت: سیاست اصلی دولت در استان، حفظ نیروی کار موجود در واحدهای تولیدی است و در شرایط فعلی کشور، تمام تلاش ما بر این بوده است که کمترین میزان تعدیل نیرو را داشته باشیم.
هاشمی با اشاره به اقدامات حمایتی برای معیشت کارگران افزود: در راستای حمایت از حقوق کارگران، روند بهروزرسانی حقوق و مزایای ۲ هزار و ۱۰۰ کارگر در سطح استان انجام شده است.
وی با تأکید بر نقش حیاتی مناطق روستایی در پایداری اقتصادی، گفت: بر ماندگاری روستائیان در روستاها تأکید ویژه داریم و یکی از راهکارهای عملی برای افزایش درآمد روستاییان استفاده از فناوریهای نوین مانند بهره مندی از صفحات خورشیدی است که میتواند یکی از منابع درآمدی مستمر و مطلوب، بهویژه برای ساکنان روستاها باشد.
استاندار افزود: هدف ما این است که با ایجاد اشتغال واقعی، توان مالی مردم را افزایش داده و نشاط اجتماعی را در جامعه بازگردانیم.
هاشمی با اشاره به نقش بانکها در چرخه اشتغال، از نهادهای مالی خواست تا سرعت عمل خود را در حمایت از مشاغل کوچک افزایش دهند.
وی افزود: تهیه مستندات دقیق برای شناسایی کارآفرینان موفق و ایجاد فرصتهای شغلی، میتواند موجی از امیدآفرینی در جامعه ایجاد کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم از تحقق ۱۰۸.۲ درصدی تعهدات ایجاد اشتغال در استان خبر داد و بر تداوم حمایت از واحدهای تولیدی که تحت تأثیر تحولات اخیر قرار گرفتهاند، تأکید کرد.
اشرفی با اشاره به اینکه با تاکید ویژه استاندار، اقدامات حمایتی برای واحدهای تولیدی که دچار چالشهای اقتصادی شدهاند، در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده ناشی از جنگ رمضان، برخی واحدها دچار مشکلاتی شدهاند، که در این راستا ۲۷ واحد تولیدی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.
وی گفت: تاکنون به ۵۲۷ نفر که به دلیل شرایط پیشآمده که عمده آن مرتبط با سرمایهگذاری خارجی است، بیمه بیکاری پرداخت شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به آمار اشتغال ثبت شده در سامانه ملی رصد اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تا ۲۸ اردیبهشتماه امسال، ۱۲ هزار و ۲۹۹ فرصت شغلی در این سامانه به ثبت رسیده است که نسبت به تعهد ۱۱ هزار و ۳۶۳ موردی دستگاههای اجرایی، نشاندهنده تحقق ۱۰۸.۲ درصدی تعهدات است.
اشرفی با بیان اینکه از مجموع فرصتهای شغلی ثبت شده، ۱۵.۶ درصد مربوط به فارغالتحصیلان دانشگاهی بوده است افزود: توزیع اشتغال نیز نشان میدهد که ۵۴ درصد از فرصتهای شغلی در مناطق روستایی و ۴۶ درصد در حوزه شهری ایجاد شده است.
وی گفت: بشرویه، بیرجند و سرایان بیشترین میزان ثبت فرصتهای شغلی را در استان به خود اختصاص دادهاند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته برای امسال دستگاههای اجرایی استان مکلف به ایجاد ۶ هزار و ۵۸۸ فرصت شغلی هستند.
اشرفی با اشاره به عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی از سال گذشته تا ۲۸ اردیبهشت امسال، گفت: بانک مهر با ۸۶ درصد و بانک ملی با ۷۸ درصد، بالاترین میزان پرداخت نسبت به معرفی را داشتهاند.