پخش زنده
امروز: -
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رتبهبندی ۲۰۲۶ تایمز، در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما خراسان جنوبی، بر اساس گزارش گروه علمسنجی و پایش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در تازهترین ویرایش رتبهبندی دانشگاههای آسیایی مؤسسه آموزش عالی تایمز (Times Higher Education) در سال ۲۰۲۶، این دانشگاه در بازه رتبهای ۳۵۱ تا ۴۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفت و در میان تمامی دانشگاههای کشور رتبه ۳۱ را به دست آورد.
در این دوره ۹۲۹ دانشگاه از ۳۶ کشور آسیایی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این میان، ۹۰ مؤسسه آموزش عالی از ایران در این فهرست حضور دارند.
در میان دانشگاههای ایرانی، دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه ۷۶ آسیا، بالاترین جایگاه را به دست آورده است.
رتبهبندی آسیایی مؤسسه آموزش عالی تایمز بر مبنای چارچوب رتبهبندی جهانی این مؤسسه تدوین میشود، با این تفاوت که وزن شاخصها متناسب با ویژگیها و اولویتهای نظامهای آموزش عالی در کشورهای آسیایی بازتنظیم شده است.
در این نظام ارزیابی، عملکرد دانشگاهها بر اساس ۱۸ شاخص عملکردی و در قالب پنج معیار اصلی شامل آموزش (۲۴/۵ درصد)، فضای پژوهشی (۲۸ درصد)، کیفیت پژوهش (۳۰ درصد)، چشمانداز بینالمللی (۷/۵ درصد) و صنعت (۱۰ درصد) سنجیده میشود. در ویرایش ۲۰۲۶ این نظام، شاخصهایی نظیر «تأثیر پژوهش» و «پروانههای ثبت اختراع» با هدف سنجش میزان تولید دانش اثرگذار و کاربردی، وزن و اهمیت بیشتری یافتهاند.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این ارزیابی با کسب امتیاز کل در بازه ۳۶/۴ تا ۳۸/۲، جایگاه آسیایی خود را نسبت به سال گذشته حفظ کرده است.
جزئیات عملکرد این دانشگاه در شاخصهای اصلی در جدول زیر ارائه شده است.
