پخش زنده
امروز: -
بسته خبری انرژی امشب با محوریت آمارهای جدید مصرف برق، طرحهای راهبردی ذخیرهسازی انرژی و پیشبینیهای اقلیمی فصل گرم منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، معاون برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به موفقیت برنامههای مدیریت مصرف اظهار کرد: با همکاری سازنده مردم و اجرای دقیق برنامههای مدیریت بار، میزان مصرف برق کشور در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷ درصد کاهش یافته است که نشاندهنده اثربخشی سیاستهای بهینهسازی در بخشهای مختلف است.
در راستای پایداری شبکه و مدیریت پیک بار، مدیرعامل شرکت توانیر از تصویب طرح استقرار ۳۰۰ مگاواتساعت سامانه ذخیرهساز انرژی باتری خبر داد. این سامانهها در ۲۰ نقطه راهبردی شبکه برق کشور نصب خواهند شد تا ضریب اطمینان و تابآوری شبکه در شرایط حساس ارتقا یابد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن تحلیل وضعیت جوی بیان کرد: اگرچه در بهار امسال شاهد کاهش دمای نسبی نسبت به بهار سال گذشته بودیم، اما مدلهای پیشبینی حاکی از آن است که تابستان پیش رو گرمتر از حد نرمال خواهد بود. وی ضمن تأکید بر تداوم ضرورت مدیریت منابع آبی، خواستار آمادگی بخشهای مختلف در مواجهه با شرایط دمایی تابستان شد.
بر اساس اعلام وزارت نیرو، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون لیتر سوخت با توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و افزایش ظرفیت تولید نیروگاههای برقآبی صرفهجویی شده است که گامی مؤثر در جهت حفظ منابع ملی و کاهش آلایندگی محسوب میشود.
عباس علیآبادی، وزیر نیرو، با معرفی طرح «گواهی صرفهجویی انرژی»، آن را ابزاری نوین برای مشارکت مردم در بهینهسازی مصرف دانست.
وی افزود: مشترکان خانگی میتوانند با استفاده از تجهیزات کممصرف و رعایت الگوهای بهینه، در این طرح مشارکت کرده و «گواهی صرفهجویی» دریافت کنند؛ این گواهی علاوه بر نقش تشویقی، بهعنوان یک ابزار اقتصادی برای مشترکان قابل بهرهبرداری خواهد بود.