پخش زنده
امروز: -
مدیر HSE شرکت ملی نفت، در سفربه مناطق نفتخیز جنوب (از مسجدسلیمان تا گچساران)، از شرکتهای بهرهبرداری نفت و گاز و شرکت ملی حفاری بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا نجومی در دیدار با مهندس شهرام ذوالفقاری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان، موضوع تداخل بافت شهری با چشمههای نفتی و آلودگیهای محیطی مطرح شد که ذوالفقاری آن را از اولویتهای حیاتی دانست.
نجومی نیز عملکرد شرکت را به رغم محدودیتهای منابع، تحسینبرانگیز خواند و آن را مدلی موفق برای الگوبرداری برشمرد.
ایستگاه دوم: مارون؛ نماد تولید ایمن
در ادامه، تیم HSE از شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون بازدید کرد. قباد ناصری، مدیرعامل شرکت، ضمن اعلام تحقق ۱۰۱ درصدی اهداف تولیدی، گستردگی اقلیم عملیاتی و چالشهای زیستمحیطی را نیازمند نگاه ویژه دانست.
نجومی در این نشست با ستایش از کارنامه مارون، وعده داد که دستورالعملهای ایمنی با بهرهگیری از نظرات کارشناسیِ همین نیروهای عملیاتی، بازنگری خواهند شد.
ایستگاه سوم: شرکت ملی حفاری؛ خط مقدم خطر
در دیدار با مهندس مرتضی فولادی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری، بر مخاطرات ذاتی فعالیتهای حفاری و عزم جدی برای ارتقای سطح ایمنی تأکید شد.
نجومی نیروی انسانی را باارزشترین دارایی صنعت نفت توصیف کرد و رویکرد سهجانبه (ایمنی، بهداشت و محیطزیست) این شرکت را در مواجهه با حوادث احتمالی، قابلقبول و پیشگیرانه دانست.
ایستگاه چهارم: شرکت کارون؛ انطباق با واقعیت
در نشست با مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و بازدید از شرکت کارون، مهندس حسن شهروئی بر لزوم همسوسازی ضوابط HSE با واقعیتهای میدانی به دلیل نزدیکی تأسیسات به مناطق مسکونی تأکید کرد.
نجومی نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد، بر تقویت زیرساختها و اصلاح فرآیندها با نگاه عملیاتی صحه گذاشت.
ایستگاه پنجم: آغاجاری؛ پیشتاز در کاهش حوادث
در شرکت آغاجاری، سیدمحسن دهبانپور ضمن اشاره به کمبود نیروی کار، از کاهش نرخ حوادث به حداقل ممکن خبر داد.
نجومی پس از بررسی آمار ۳۵ هزار پروانه کار و ۴هزار و ۲۰۰ بازرسی انجامگرفته، اظهار داشت: «با احصای دقیق چالشهای میدانی، پیگیریهای لازم را برای رفع موانع با حمایت مدیران ارشد ستادی انجام خواهیم داد.»
ایستگاه ششم: گچساران؛ قطب صادرات نفت
سفرنامه در گچساران به پایان رسید؛ منطقهای که دکتر علیاکبر حافظینیا آن را قلب صادرات کشور با ۷ هزار کیلومتر خط لوله دانست.
نجومی در این دیدار تأکید کرد: «دوران ابلاغ دستورالعملهای دستوری از مرکز پایان یافته و هدف اصلی ما، بومیسازی استانداردها بر پایه چالشهای عینی در هر منطقه است.»
رویداد ویژه: آتشنشانیِ استاندارد گچساران
در پایان، بازدید از ایستگاه مرکزی آتشنشانی گچساران، نجومی را تحت تأثیر تجهیزات مدرن و آمادگی عملیاتی قرار داد.
وی گچساران را در حوزه ماشینآلات و مانورهای اطفای حریق، پیشگام در مناطق نفتخیز جنوب معرفی کرد و اولویتهای سال ۱۴۰۵ را تأمین قطعات خاص و نوسازی تجهیزات ایمنی فردی عنوان نمود.