پخش زنده
امروز: -
همزمان با فرارسیدن روز عاشورا، آئین باشکوه نخل برداری با مشارکت هزاران نفر از سوگواران حسینی در میادین اصلی شهرها و روستاها به حرکت درآمد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مردم متدین استان یزد مطابق با سنتی دیرینه، مراسم نخلگردانی را به عنوان نقطه عطف عزاداریهای دهه اول محرم برگزار کردند. نخل یزدیها که سازهای عظیم و چوبی به شکل برگ درخت است، با پارچههای سیاه پوشانده شده و با نمادهایی همچون شمشیر، خنجر، آینههای بزرگ و دستمالهای ابریشمی رنگی آراسته میشود که هر یک از این تزئینات، فلسفه و نمادنگاری خاص خود را در فرهنگ عاشورایی دارد.
در این مراسم که با حضور انبوه عزاداران ملبس به جامه سیاه برگزار شد، صدها تن از مردان سوگوار، نخل را به دوش گرفته و طبق سنتی قدیمی، سه دور پیرامون میدان نخل چرخاندند. حرکت نخل با فریادهای «یا حسین» و «یا ابوالفضل» همراه بود و فضایی مالامال از معنویت و حزن ایجاد کرد.